Vaccination af hunde

Vaccinations program for hvalpe

Vi vaccinerer vore kæledyr, for at beskytte dem mod farlige og smitsomme sygdomme, der i værste tilfælde kan være dødelige.

Her på stedet tilrettelægger vi vaccinations programmet til det enkelte dyr, således, at din hund er beskyttet bedst muligt. Hunden får med andre ord, hverken mere eller mindre vaccine, end den har behov for i forhold til dens racetype og livsstilsmæssige vilkår.

Bestil tid her

Når vi skal tilrettelægge din hunds vaccinations program, støtter vi os op ad de nyeste anbefalinger, der kom her i september 2018.

Hvad betyder dette så for dig og din hund ?

Hvis du har en hvalp er de nyeste anbefalinger, at de vaccineres ved 8, 12, 16 uger og igen allerede som 8 -12 måneder gamle.

Hvis du har en hund, der er ældre end 1 år, er programmet uændret, hvilket vil sige, at vi giver kerne-vaccinen hvert tredie år og tilvalgs-vacciner årligt efter det enkelte behov. Nedenfor kan du læse mere om kerne-vacciner og tilvalgs-vacciner.

Kerne-vacciner:

Disse vacciner bør alle hunde få, da de hjælper med at beskytte mod livstruende sygdomme, der ikke findes en behandling imod, men blot lindrende behandling.

Ved at vaccinere alle dyr, kan forekomsten af sygdommen holdes nede og risiko for smitte mellem dyr minimeres.

Hos hund indeholder kerne-vaccinen 3 virus:

• Hundesyge: Symptomer i mange organer
  • Smitsom leverbetændelse: Påvirkning af leveren
  • Parvovirus: Voldsom blodig diarré og opkast

Når dyret har fået sin basisvaccination, så holder vaccinen i minimum 3 år og boostes derfor kun hvert 3. år.

Ikke-kernevacciner hund:

Disse gives til hunde, der er i risiko for at få sygdommen.
Hos Arken anbefaler vi disse vacciner til stort set alle vore patienter.

• Leptospirose “L4”: er en bakterie der udskilles via urinen fra smittede dyr, fx rotter og musSymptomer på nyre og/eller leversvigtKan smitte til mennesker (zoonose)Risikohunde: Hunde der kommer i våde områder, drikker af vandpytter og søerEr der gået mere end 18 måneder mellem vaccinerne, skal hunden revaccineres efter 3 uger
  • Kennelhoste: er en luftvejsinfektion i øvre luftveje (kan udvikle sig til lungebetændelse). Sygdomen Kan gå i sig selv, men hunden er som regel meget påvirket, hoster kraftigt og mister appetitten. Risikohunde: Hunde der er meget sammen med andre hunde (træning, gåture, kennel osv.) Denne vaccine gives i næsen.