Sterilisering af hund

Der kan være mange årsager til at få foretaget sterilisering af hund. Én af de primære grunde til, at hunhunde steriliseres, er for at undgå uønskede hvalpe. Hos Dyrlægehuset Arken i Helsingør i nærheden af Espergærde og Humlebæk, har vi mange års erfaring med sterilisation af tæver, ligesom vi også kan hjælpe, hvis det drejer sig om kastration af hund.

Når din hund skal steriliseres, indskrives den først hos en sygeplejerske, der gennemgår alle informationer og hele forløbet. Er din hund eller du lidt nervøs, giver vi mulighed for, at du kan sidde med din hund, mens den får sin for-bedøvelse. Vore dyrlæger vægter kvalitet, omsorg og åbenhed højt – både op til indgrebet, under operationen og efter. Det gør vi for at sikre både dig og din hund et godt og trygt forløb. Du kan derfor være helt tryg ved at lade os klare sterilisering af hund.

Hvad betyder sterilisering af hund?

Ved sterilisering af hund, fjernes hundens æggestokke og livmoder operativt, så der undgås både løbetid og graviditet, foruden de gener, som dette kan medføre for hunden. Sterilisering af hund er den bedste behandlingsform mod uønsket drægtighed og samtidig kan hunden ikke længere få livmoderbetændelse. Ligeledes er sterilisation af tæve også med til at beskytte din hund mod diverse kræftsygdomme – herunder blandt andet kræft i æggestokkene og brystkræft.

Hvornår skal jeg sterilisere min hund?

Det er væsentligt, at hunhunden steriliseres midt imellem to løbetider; dvs. typisk 3-4 måneder efter seneste løbetid. Med hensyn til, om hun skal steriliseres før eller efter første løbetid, er der delte meninger. Jeg anbefaler, at du rådfører dig med os. Før i tiden var det muligt at give tæven p-sprøjter, så hun ikke kom i løbetid. Denne behandling giver stor risiko for kræft, og infektion og anvendes ikke længere.

Fordele og bivirkninger ved sterilisering af hund

Fordele:

• Tæven kan ikke længere få hvalpe
  • Ophør af løbetid
  • Ophør af indbildt drægtighed
  • Kan ikke få livmoderbetændelse
  • Kan ikke få kræft i æggestokke og livmoder
  • Mindsket risiko for kræft i mælkekirtler
  • Mindsket risiko for andre kræftformer afhængig af race

Ulemper:

• Øger risiko for overvægt (kan mindskes ved at korrigere fodring)
  • Urindryp, dvs. inkontinens af dråber af urin, når tæven ligger (kan behandles med medicin)
  • Ændret pelskvalitet / ses mere hos nogle racer end andre, spørg os!

Hvad koster sterilisering af hund?

Hos Dyrlægehuset Arken varierer priserne for sterilisering af hund fra mellem 3.932-5.434 kr. alt efter hundens størrelse. Vore operationer er alle inklusiv en hæmatologisk blod- undersøgelse og recept på smertestillende.