Hundetandklinikken

Sådan hjælper du din hund til sundere mund.
  • Hunde har 42 blivende tænder, tandskiftet sker omkring 5-6 måneders alderen og der er hyppigt problemer med skiftet, især hos de mindre hunde og de brachycephale racer.
  • Det er plakken der er "synderen" når man taler mundhulesundhed. Plak er den bio-film der ligger over tænderne og er vækstmedium for bakterier, der kan slå sig ned i tandkødslommerne.
  • Hunde knækker ofte deres tænder som følge af traume. Det kan være hjørnetænder der knækker eller det kan være rovtænder, der får de såkaldte slap-frakturer. Knækkede tænder er smertefuldt og bør behandles straks.

Forebyggelse går ud på at fjerne plakken.

• Det optimale er at vænne hunden til berøring af tænder og gummer samt tandbørstning fra den er hvalp. Daglig tandbørstning giver 80 % plak reduktion. Se en video af tandbørstning her
  • Diverse tygge-pinde, kost tilskud og special designede kiks har nogen effekt. Men giver kun ca. 20 % plak reduktion.
  • Få din dyrlæge til også at have fokus på hundens mund og tænder, når den er til undersøgelse.
  • Regelmæssige tandrens i bedøvelse sikrer din hund mod smerte og infektion. Intervallet er helt individuelt og også raceafhægigt og fastsætsættes løbende. Alle hunde der vejer under 8 kg bør have den første tandrens omkring 1½ års alderen.
  • Husk at de gule tennis bolde er STRENGT FORBUDT til hunde, de virker ligesom sandpapir og fjerner emaljen på tænderne !
  • Pas på med bide legetøj, at det ikke er for hårdt ved tænderne ( spørg dyrlægen til råds). Undgå trækkelege med tove !

De tre hyppigste tandlidelser hos hunde er:

1. Periodontal sygdom også kaldet "paradontose" hvor tandkødsbetændelse breder sig ned og angriber roden og knoglen omkring denne er den absolut hyppigste sygdom hos hunde.  Lidelsen giver infektion omkring tanden, der kan sprede sig til de indre organer. Sygdommen er smertefuld. Læs mere under e-bøger (kommer snart)
  2. Knækkede tænder - ofte er det hjørnetænder eller rovtænder der frakturerer, hvilket giver en blottet pulpa - altså åbent til nerven. Lidelse er smertefuld og bør behandles straks det opdages.
  3. Fejlrettede tænder/crowding af tænder er hyppigst et problem hos de brachycephale racer og mindre hunderacer. Læs mere under e-bøger (kommer snart)
  4. Forvokset tandkød og svulster i mundhulen ses hyppigt hos hunde og kræver behandling i tide.
  5. Tandcyster, hvor ikke frembrudte tænder giver problemer ned i kæben ses hyppigst hos mops og andre brachycephale racer

Symptomer på tand -og mundhule lidelser:

• Lugt fra munden, brune tænder og høj-rødt tandkød
  • Blod på tandbørsten, når du børster hundens tænder. At hunden trækker hovedet væk, når du berører den på kæberne
  • Ændret legeadfærd - bæres legetøj ex. kun i den ene side af munden ?
  • Ændret adfærd, det være sig adfærdsmæssigt, appetitmæssigt eller andet, kan sagtens skyldes smerter i mundhulen
  • Øjenbetændelse kan også være tegn på tandlidelser

Sådan foregår det på hundetandklinikken

1. Ved hundens regelmæssige sundhedsundersøgelse har vi fokus på tænder og mundhule for at opdage sygdomme i tide.
  2. Er du i tvivl om din hunds mundhule tilstand, så book tid til et gratis tandeftersyn.
  3. Enhver tandbehandling starter med at udfærdige et tandkort for patienten. Der måles lommer og noteres grad af blødning, akkurat som når du selv er hos tandlægen.
  4. Tandrøntgen undersøgelse foretages, hvor vi mistænker problemer under tandkødsranden.
  5. Regelret tandrens og dybderens med ultralyd og efterpolering af alle tænder og alle tandflader.
  6. Ved tandsygdomme behandles disse - det kan være ekstraktioner eller anden kirurugi eller tandfyldninger, afhængig af, hvad problemet er.
  7. Tandbehandlingen afsluttes med at lave en såkaldt profylakse-plan, så vi sammen har en plan om, hvordan du bedst holder din hunds tænder fremover.