Hjerte og lungeorm hos hunde

Mange hunde testes positivt
  • Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) kan gøre din hund meget syg og kan endda være dødelig.
  • Lungeorm kan også forårsage sygdom, specielt i luftvejene.
  • Symptomerne kan være meget svage og meget varierende, dvs kan give mange forskellige symptomer
  • Derfor bør hunden testes for disse parasitter ved enhver mistanke.
  • Er du medlem af Aniplan Sundhedsordning, har du én gratis undersøgelse v. Baermann metoden én gang årligt.
  • Vi screener mange hunde og finder ofte positive hunde, der ikke har haft ét eneste symptom !

En helt ny test gør det muligt at teste for fransk hjerteorm ved hjælp af en blodprøve -få svar på 15 minutter

• Tidligere kunne man kun stille diagnosen ved hjælp af en såkaldt Baermann undersøgelse, som er en larvedyrkning af afføringen. Det kræver at man samler afføring tre dage i træk, som undersøges i vort laboratorium.
  • Spørg din dyrlæge om den nye test, hvis du er i tvivl om din hund kan have fået Fransk hjerteorm. Testen kan også tages ved det årlige sundhedseftersyn, hvis din hund er slem til at spise snegle og du bor et område, hvor der er kendt smitterisiko.
  • Bemærk dog at lungeorms infektion ikke kan diagnosticeres ved denne test.