Vaccination af hund

Skal min hund vaccineres?  Svaret er Ja! Hvis vi fortsat skal undgå udbrud af farlige og dødelige sygdomme som parvovirus og hundesyge, så er det vigtigt, at alle hundeejere sørger for, at deres hund er vaccineret. Hos Dyrlægehuset Arken har vi stor erfaring med vaccination af hund, så du kan føle dig helt tryg ved at lade os stå for vaccinering af hund. Vi lægger stor vægt på omsorg og åbenhed i vort arbejde. Det betyder blandt andet, at vi altid udviser den største omsorg for at give den en rolig oplevelse, ligesom vi også sørger for, at din hund modtager den type vaccine, der passer netop til hundens race og levevis.

Når hvalpen kommer til sin første undersøgelse hos os, har vi afsat ekstra god tid og afleder hvalpens opmærksomhed med leg og masser af godbidder, hvilket sikrer en tryg proces. Vi afsætter ekstra tid, så hvalpen får mulighed frivilligt at gå op på undersøgelses bordet, som vi kan køre helt ned til gulvniveau. En tryghed omkring undersøgelses bordet er afgørende for tryghed i forbindelse med undersøgelser i resten af hundens liv. Vi har god tid til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have i forbindelse med din nye hvalp.  Så hvis du søger en dyrlæge til vaccination af hund i Humlebæk, Espergærde eller Helsingør, kan du trygt lade os stå for vaccinering.

Hvorfor skal der foretages vaccination af hund?

En af de vigtigste årsager til at få foretaget vaccination af hund er, at du på den måde kan beskytte din hund bedst muligt mod smitte og derved også mod forskellige virussygdomme. Disse sygdomme er blandt andet hundesygevirus, parvovirus, parainfluenza, rabies, leptospirose og leverbetændelse. Med vaccine af hund mod ovennævnte sygdomme danner hunden selv antistofferne imod sygdommen, og jo højere indholdet af antistoffer mod den enkelte sygdom er, jo bedre er beskyttelsen imod den.

Når det kommer til vaccination af hund, er der dog forskel på, om der er tale om hvalpe, voksne hunde eller drægtige tæver. Typisk vil hundehvalpe få mange af de nødvendige antistoffer igennem råmælken fra deres mor, og disse antistoffer har en virkning på alt mellem 6-12 uger. Herefter vil der typisk skulle foretages en 12 ugers vaccination til hvalp, så hvalpen er beskyttet bedst muligt mod smitsomme bakterier og sygdomme. I dag kan vaccination af hundehvalp dog foretages helt ned til 6 ugers alderen, så hvalpen er beskyttet i perioden, hvor den overgår fra morens antistoffer og til at danne sine egne.

Hos Dyrlægehuset Arken skræddersyr vi vaccinationsprogrammet til den enkelte hund, hvorved hver vaccination af hund er tilpasset hundens race, alder og livsstil. Dertil tilbyder vi også en grundig sundhedsundersøgelse. Ved undersøgelsen vejes hunden, dens øjne, ører og tænder undersøges og vi trykker den på maven for at undersøge de indre organer. Ligeledes undersøger dyrlægen alle knogler og muskler. På den måde sikrer vi at patienten er sund og rask og vi kan tidligt opdage sygdomme, der eventuelt kræver behandling.

Hvor ofte skal der foretages vaccination af hund?

Det anbefales, at tæver, der skal til at have hvalpe, og som ikke er regelmæssigt vaccineret, bør vaccineres inden parringen. Herigennem kan du nemlig sikre, at hundens antistofniveau ligger højt på selve fødselstidspunktet, hvorved du også sikrer, at tæven videregiver antistofferne til de nyfødte hvalpe. Er der sørget for regelmæssig vaccination af hund, behøver du ikke at vaccinere inden parring.

Vaccination af hund påbegyndes typisk, når hvalpen er 8 uger gammel og typisk med en tre-fire ugers interval. Efter basisvaccinationen kan din hund revaccineres et år efter den første vaccination af hund. Voksne hunde bør løbende revaccineres for hele tiden at have et højt antistofniveau i blodet. På den måde kan du sikre, at din hund altid er bedst muligt beskyttet mod sygdomme.

Hvad koster vaccination af hund?

Prisen for vaccination af hund varierer, alt efter hvilken type vaccine der er tale om. Vore priser varierer mellem 379 og 848 kr., men har du en VetPlan-sundhedsordning, er vaccinationen gratis.