Sterilisation af hunhund

Sterilisering af hund

Hvis du ønsker, at vi skal sterilisere din hund hos os i Arken Dyrlægehuset, så garanterer vi, at du og din hund får:

• en rolig og tryg oplevelse
  • individuel tilpasning for hver patient
  • erfarne og sikre kirurger
  • imødekommende og kærlig ind -og udskrivning samt højt niveau af service og information.

Alle patiener, der skal opereres hos os,  undersøges inden for hjerteorm, så vi undgår utilsigtede blødnings-komplikationer

Når din hund skal steriliseres, indskrives hun først hos en sygeplejerske, der gennemgår alle informationer og hele forløbet. Er din hund eller du lidt nervøs, giver vi mulighed for, at du kan sidde med din hund, mens hun får sin for-bedøvelse. Vore dyrlæger vægter kvalitet, omsorg og åbenhed højt – både op til indgrebet, under operationen og efter. Det gør vi for at sikre både dig og din hund et godt og trygt forløb. Du kan derfor være helt tryg ved at lade os klare sterilisering af hund.

Hvad betyder sterilisering af hunhund?

Ved sterilisering af hund, fjernes hundens æggestokke og livmoder operativt, så der undgås både løbetid og graviditet, foruden de gener, som dette kan medføre for hunden. Sterilisering af hund er den bedste behandlingsform mod uønsket drægtighed og samtidig kan hunden ikke længere få livmoderbetændelse. Ligeledes er sterilisation af tæve også med til at beskytte din hund mod diverse kræftsygdomme – herunder blandt andet kræft i æggestokkene og brystkræft.

Hvornår skal jeg sterilisere min hunhund?

Det er væsentligt, at hunhunden steriliseres midt imellem to løbetider; dvs. typisk 3-4 måneder efter seneste løbetid, afhængigt af hvor ofte din hund kommer i løbetid.

Vi anbefaler som udgangspunkt at din hunhund bliver steriliseret ml. 1. og 2. løbetid. Her ses minimale bivirkninger efterfølgende, men kontakt os gerne for en indivuduel vurdering.

Før i tiden var det muligt at give hunhunden en p-sprøjter, så hun ikke kom i løbetid. Denne behandling giver stor risiko for kræft, og infektion og anvendes ikke længere.

Fordele og bivirkninger ved sterilisering af hunhund

Fordele:

• Undgår uønsket drægtighed
  • Arvelige lidelser bliver ikke ført videre
  • Ophør af løbetid
  • Ophør af indbildt drægtighed
  • Kan ikke få livmoderbetændelse
  • Kan ikke få kræft i æggestokke og livmoder
  • Mindsket risiko for kræft i mælkekirtler og skeden
  • Mindsket risiko for andre kræftformer afhængig af race

Ulemper:

• Øger risiko for overvægt (kan mindskes ved at korrigere fodring)
  • Urindryp, dvs. inkontinens af dråber af urin, når tæven ligger (kan behandles med medicin)
  • Ændret pelskvalitet / ses mere hos nogle racer end andre, spørg os!

Hvad koster sterilisering af hund?

Hos Dyrlægehuset Arken varierer priserne for sterilisering af hund fra mellem 4.300-6300 kr. alt efter hundens størrelse. Vore priser er inklusiv en hæmatologisk blodanalyse og recept på smertestillende.

Se vores priser her

Vi anbefaler at hunden bruger en bodystocking eller en krave mens såret heler op. Udgifter til dette er ikke inkl. i ovenstående pris.

Ring til os Skriv til os